Cauldron Congress – Volle maansviering


Verbondenheid, thema’s bespreken, creatief bezig zijn, lekker eten en drinken. Bezig zijn met krachtdieren, tarot en andere vormen van orakelen.

Dit wil ik graag doen met een fijne groep mensen.

Tijdens iedere volle maan zal er een bijeenkomst zijn in Assen/Drenthe.

Kijk voor de data en thema’s op: https://www.facebook.com/events/702921596780144/


Wat we bespreken tijdens de bijeenkomst is veilig en zal buiten de bijeenkomst niet besproken worden met derden. Een fijne en veilige omgeving om jezelf te zijn in verbinding en met anderen de maan te eren.

Voel je hier ook wat voor? Geef je op en kom er bij! Samen maken we er een fijne avond van. https://www.facebook.com/events/702921596780144/


Seizoensfeesten

In mijn leven nemen de jaarfeesten ook een belangrijke plaats in. De 8 jaarfeesten, (lees 4 zonnefeesten en 4 landbouwfeesten) zijn onderdeel van de seizoenen en zetten het wiel in beweging. Je kunt op veel websites informatie vinden over de jaarfeesten en hoe ze te vieren. Belangrijk is dat jij je er goed bij voelt.

Wil je een keer meemaken hoe een jaarfeest gevierd kan worden, kijk dan op de onderstaande Facebookpagina voor het Evenement.

Ook deze vier ik graag met een groep mensen die zich hiermee ook verbonden voelen. Kijk op Facebook voor meer informatie en datums. https://www.facebook.com/heksjearadia/


Yule – terugkeer van het licht

Yule wordt gevierd rond de 22e december, de kortste dag. Hierna zal het heel geleidelijk aan weer langer licht worden. Het lengen van de dagen wordt gezien als de (weder)geboorte van het licht. Het tevens de tijd van midwinter. Alles is in ruste. Geboorte van het licht werd al van oudsher uitbundig gevierd. De oude Romeinen versierden hun huizen met hulsttakken en de Noormannen staken grote vredesvuren aan.

Het midwinterfeest duurde twaalf nachten om de geboorte van het licht en de vrede te vieren. In de donkere nachten werd er gedronken en daardoor kwam de stemming er goed in. Tijdens Yule werden er groene takken in huis gehaald en soms versierd met noten. Dit stond symbool voor een vruchtbaar nieuw jaar. Hoewel de natuur in ruste is, is er toch nog groen in de winter: dennenbomen, hulst en de maretak zijn enkele voorbeelden.


Imbolc – Moeder aarde maakt zich op voor de lente

Imbolc betekent “in de buik” of “in de melk”
Ondanks dat het nog koud en guur is, dient het prille begin van de lente zich aan.
Schapen zijn zwanger en lammeren worden geboren.

Tijd om uit je winterslaap te komen en plannen te maken voor het nieuwe zomerseizoen.
Godin Brigid wordt geëerd als bruid tijdens dit feest. De akkers werden weer voorbereid, zodat er weer gewassen op konden groeien.
De grote schoonmaak werd gedaan. Kortom, we kunnen langzaam weer naar buiten en het leven begint weer.


Ostara – Lente-equinox

Ostara is het tweede jaarfeest gerekend vanaf januari en valt op 21 maart. Op dit moment zijn dag en nacht even lang, daarom noemen we het de lente-equinox. Het is het begin van de lente. Vanaf 21 maart is het lente en gaan we richting de zomer. Een periode van zaaien, planten en groei.
Tijdens Ostara staan de Godin Ostara, een haas en eieren centraal. De Germaanse Ostara is de godin van het leven en de vruchtbaarheid. Andere namen voor haar, in ander culturen en religies, zijn Venus, Aphrodite of Freya. Het verhaal gaat dat de haas eerst een kip was, die het Ostara moeilijk maakte door haar eieren steeds te verstoppen. Ostara veranderde haar daarop in een haas.
In Duitsland is in de omgeving Selsingen/Ostereistedt (Landkreis Rotenburg) Hanni Hase heel bekend. De paashaas krijgt brieven vanuit heel Europa.
In oude tijden werden eieren rond de akker begraven, om de vruchtbaarheid van het land te stimuleren en te verbeteren. De kleuren van de geschilderde eieren stellen de kleuren in de natuur voor die tijdens de lente weer tot leven komen in bloemen en planten.
Ook worden er bij dit feest vaak vuren ontstoken, waarmee het land warm wordt gemaakt. In veel Duitse dorpen is dit een gebruik die nog steeds toegepast wordt.


Beltane – helder vuur

Beltane, wat zoveel betekent als ’helder vuur’ of ‘Bel Fire’.
Met Beltane wordt traditioneel het begin van de komende zomer gevierd, het feest van de bevruchting van de natuur.
De zomer vangt aan op 1 juni en het hoogtepunt van de zomer vieren we op 21 juni met de langste dag.


Alles begint uit te lopen en kleurt groen, de ijsheiligen is binnenkort en dit betekent dat het vee na de lange winterperiode eindelijk van stal kan worden gehaald. Zij werden door reinigende vuren begeleid, die overal aangestoken waren, op hun eerste reis naar buiten na de winter.


Het Beltane feest werd uitbundig gevierd. Er werd gedanst rond een met gekleurde linten versierde meiboom.

De meiboom was oorspronkelijk een fallus-symbool terwijl het omwikkelen van witte en rode linten het doorbreken van de maagdelijkheid voorstelde, waarbij om bevruchting werd gevraagd van de natuur om zo voor een mooie en vruchtbare zomer te zorgen voor planten en dieren.


Litha – langste dag

De Langste dag, 21/22 juni. De zomer is aangevangen en we vieren overvloed, vruchtbaarheid, de warmte van de zon.

Vroeger bleven mensen de hele nacht op met de Midzomernacht om de zonsopgang te verwelkomen en te zien. Vuurtjes werden aangestoken op de toppen van heuvels, op plaatsen die als heilig werden beschouwd, om de volheid van de zon te eren. Bij Litha vertegenwoordigt het vuur echt een weerspiegeling van de zon op het hoogtepunt van zijn kracht.

In deze tijd werden ook de meeste kruiden verzameld die gebruikt werden in medicijnen en om magie te bedrijven.


Lughnasadh – eerste oogst

Lughnasadh wordt op 1 augustus gevierd en wordt ook wel Lammas genoemd.

Lammas is de inleiding naar de herfst en kondigt het einde van de zomer aan. Al valt Lammas in de warmste tijd van het jaar, het feest geeft de tijd aan dat de dagen duidelijk korter worden.

Het feest is genoemd naar de Keltische god Lugh, de God van het licht en wijsheid. Het is het feest van overvloed en weelde. De tijd is aangebroken om, na al dat harde werken van de vorige maanden volop van de vruchten te genieten.
Nu is de tijd van uitrusten en genieten van de zon ook, van lekker luieren en energie opdoen voor de komende donkere periode.


Mabon – herfstequinox

Met Mabon of de herfstequinox zijn dag en nacht ongeveer even lang. Net zoals met de Lente-equinox het geval is. Met Mabon vieren we de laatste oogst die van het land gehaald is.

Het is een tijd van balans opmaken. Kijken wat je geoogst hebt. Wat je mag bewaren tot het begin van de lente en wat je los mag gaan laten de komende wintermaanden.
In de mythe begint de herfst wanneer Kore/Persephone terugkeert naar Hades en de onderwereld om daar te leven.

In het voorjaar komt ze weer terug naar de aarde en is het Lente en zomer. Haar moeder Demeter laat niets groeien en bloeien zolang haar Kore/Persephone niet veilig bij haar is.


Samhain – begin van de donkere periode

Met Samhain, het Keltisch Nieuwjaar herdenken we onze overleden dierbaren. We vieren de zomer en maken ons op voor de winter die komen gaat. In deze tijd een figuurlijk terugtrekken en naar binnen keren in onszelf, mijmerend over het nieuwe voorjaar. Kijken wat het nieuwe jaar ons zal gaan brengen.

Vee wat zwak was, werd vroeger in deze tijd geslacht. Dit gebruikte mensen om zelf de strenge winters door te komen. De allerlaatste oogst was binnen en er was niet veel meer te doen op het land. Voor de Kelten nieuwjaar omdat zij maar twee seizoenen kenden; de donkere en de lichte periode. Winter en zomer.

Kaarsen worden aangestoken, een knapperend haardvuur.
De sluiers tussen deze en gene zijde zijn dunner.
Overleden dierbaren worden herdacht en geëerd. We vieren dat we ze hebben mogen kennen. Buiten wordt Milk & Cookies neergezet voor de overleden.

We mogen gaan loslaten.